تجربه خشن راه‌اندازی اسنپ در مراکز استان‌ها – داستان و حکایت

ارسال شده توسط

روزنامه اعتماد – حمیدرضا خالدی: انگار قرار نیست ماجرای مخالفت با «اسنپ» و «تپسی»، دو شبکه حمل و نقل اینترنتی در ایران به این زودی‌ها تمام شود
ولی چالش‌های پیش روی «اسنپ» و «تپسی»، تنها محدود به اعتراض رانندگان نمی‌شد. پرونده جنجالی ادعای تجاوز یک راننده اسنپی به مسافر خود در مسیر فرودگاه امام خمینی، باعث شد تا بار دیگر این اپلیکیشن با موج جدیدی از اعتراض‌ها مواجه شود؛ موضوعی که پس از مطرح شدن در شبکه‌های اجتماعی کمرنگ شد. شاید به همین دلیل هم بود که بعد از انتشار این خبر و موج واکنش‌ها به آن در شبکه‌های مجازی، اسنپ تصمیم گرفت، شرایط استخدامی خود را سخت‌تر و دقیق‌تر کند. بدین‌ترتیب مدیران اسنپ امیدوار بودند که با این اقدام فشارهایی که به خاطر این حادثه از سوی افکار عمومی به وجود آمده بود، کاهش پیدا کند. اما باز هم این چالش نیز نتوانست از حمایت مدیران شهری و دولتی نسبت به اسنپ کم کند.

فرشاد در پاسخ به این سوال که آیا تاکسی‌های کنونی کرمان جوابگوی مسافران خواهان تردد در شهر هست یا خیر؟ گفت: البته در همه شهرهای بزرگ مشکل کمبود وسایل نقلیه عمومی و جابه‌جایی مسافران وجود دارد. کرمان هم از این قاعده مستثنی نیست، ولی مشکل مانند تهران حاد نیست. به هر حال کرمان هم نیازمند توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از روش‌های نوین جابه‌جایی مسافر در شهر است که تاکسی‌های اپلیکیشنی می‌تواند راهکاری در این زمینه باشد. رییس شورای شهر کرمان تاکید کرد: در هرصورت هیچ توضیح و تفسیری، حمله مهاجمین به دفتر اسنپ در کرمان را توجیه نمی‌کند، چرا که به هر حال هیچ چیزی بالاتر از قانون نیست. فعالیت این تاکسی‌ها نیز کاملا قانونی است و دولت و مدیریت شهری نیز از آن حمایت کرده است. این مدیر شهری کرمان ادامه داد: چرا فکر می‌کنیم اسنپ باعث بی‌کارشدن آژانس‌ها می‌شوند؟ چرا آژانس‌ها تلاش نمی‌کنند تا خودشان را با شرایط جدید وفق دهند و حتی بیایند در چارچوب جدید کارکنند. یعنی با اسنپ قرارداد ببندد و همگی بکپارچه بتوانند خدماتی بهتر و با کیفیت‌تر را به شهروندان ارایه دهند؟ فرشاد در پایان گفت: به‌طور خلاصه ما نیز این اقدام را محکوم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که مدیریت شهری کرمان با تمام توان، از وجود تاکسی‌های اینترنتی به عنوان راهکاری برای برون‌رفت از معضل ترافیک و جابه‌جایی مسافران و کمبود‌های حمل و نقل عمومی حمایت می‌کند.

تجربه خشن راه‌اندازی اسنپ در کرمان

اما به نظر می‌رسد برخلاف نظرحبیب زاده، گویا هنوز حرف تاکسیران‌ها همان بود که بوده است. چرا که به نظر می‌رسد، تاکسیران‌های سایر شهرهای کشور هنوز حاضر به قبول حضور این شیوه جدید حمل و نقل درون شهری نیستند. چرا که حداقل تحصن‌های اعتراض‌آمیز تاکسیران‌های شیراز، قم و آتش زدن دفتر اسنپ در کرمان موید همین نکته است. «محمد فرشاد» رییس شورای شهر کرمان در مورد این حادثه به «اعتماد» گفت: فکر می‌کنم دلیل این حمله به دفتر اسنپ در کرمان این باشد که رانندگان تاکسی و خطی‌ها و آژانس‌ها فکر می‌کنند که با حضور این اپلیکیشن، کار و بارشان کساد خواهد شد. وی با ذکر اینکه دفتر اسنپ در کرمان هنوز افتتاح نشده بود گفت: با این وجود اقدام این افراد قابل قبول نیست. کمااینکه نیروی انتظامی نیز آنها را شناسایی و دستگیر کرده است.

امروز باید همه به میدان آمده و کمک کنند تا فضای مجازی را منزه کرده و این فضا در مسیر علم، کسب و کار، کشاورزی و اشتغال مردم قرار بگیرد. روحانی با ذکراینکه در دولت یازدهم حدود ٢٠ هزار میلیارد تومان در حوزه توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هزینه شد گفت: به دنبال نسل سوم و چهارم موبایل هستیم تا شغل موبایل محور ایجاد شود. مشاغلی مانند تاکسی‌های اینترنتی. حتی در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد ١٠٠ هزار شغل برای سال ٩٧، پیش‌بینی شده است. اصلا چرا نباید از این شیوه حمل و نقل اینترنتی در جابه‌جایی مسافران بین شهری استفاده کرد؟

روزنامه اعتماد – حمیدرضا خالدی: انگار قرار نیست ماجرای مخالفت با «اسنپ» و «تپسی»، دو شبکه حمل و نقل اینترنتی در ایران به این زودی‌ها تمام شود. دو، سه روز قبل، برای چندمین‌بار، رانندگان آژانس‌ها و خطی‌های دو شهر کرمان و قم، نسبت به حضور این شبکه حمل‌و‌نقل اینترنتی اعتراض کردند؛ اعتراض‌هایی که در قم به صورت تجمع اعتراضی در مقابل شهرداری برگزار شد و در کرمان در قالبی شدیدتر به شکل حمله به دفتر تازه‌تاسیس اسنپ در این شهر، صورت گرفت؛ اعتراض‌هایی که با وجود تکراری شدن آن هنوز هم نتوانسته تا دولت و مدیریت شهری را از حمایت همه‌جانبه از این سیستم نوین حمل و نقل عمومی منصرف کند.

اعتصاب رانندگان تاکسی‌های شیرازی در یکی از چهارراه‌های اصلی این شهر در شهریورماه سال جاری شاید اولین واکنش مشهود رانندگان شهرستانی به حضور اپلیکیشن اسنپ در سایر شهرها بود. اما اعتراض‌ها به اسنپ، فقط محدود به اعتراض‌های تاکسی‌های خطی و آژانس‌ها نبود بلکه خود رانندگان این اپلیکیشن نیز تاکنون چندین بار در اعتراض به کم بودن کرایه‌های خود در این شیوه حمل و نقل عمومی، دست به اعتراض زده‌اند؛ اعتراض‌هایی که با تجمع رانندگان اسنپی در مهر و آذرماه در مقابل دفتر این شبکه، به اوج خود رسید.

علاوه بر مدیران شهری، مدیران دولتی نیز بارها حمایت خود را این حرکت جدید اینترنتی اعلام کرده‌اند. رییس‌جمهور چند روز قبل در نشست مشترک استانداران، وزرا، روسای سازمان‌های اقتصادی و مدیران موسسات مالی و اعتباری در بخشی از سخنان خود که به تشریح اهمیت توسعه اینترنت و استفاده از فضای مجازی اختصاص داشت گفت: بخش فناوری اطلاعات و افزایش سرعت اینترنت، پایه اصلی در آینده کشور است که بعضی متاسفانه اهمیت آن را درک نمی‌کنند.

شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهریکی از مدیران شهری حامی تاکسی‌های اینترنتی است که به «اعتماد» گفت: اصولا در جوامع روبه‌رشد و توسعه، معمولا بخش‌های سنتی در مقابل رخدادهای جدید و ابتکاری مقاومت می‌کنند. درست مثل مقاومتی که در قبال ورود ویدئو، ماهواره و… شد. ولی واقعیت این است که در کشور ما که با خیلی از نیروی جوان و دانش‌آموخته دانشگاهی بیکار یا مهاجرت نخبگان روبه‌رو است، طبیعی است که چنین کسب و کارهای جدیدی می‌تواند گره اشتغال را تاحدودی حل کند. وی ادامه داد: در عین حال در شهری مثل تهران که بیش از ٤٠ درصد ترددهای خودرو در آن، غیرضروری است، فعال شدن شبکه‌هایی مانند اسنپ و تپسی و… می‌تواند نقش موثری در کاهش ترافیک داشته باشد.

برهمین مبنا چندی قبل از سوی شهرداری به این شرکت‌ها ابلاغ شده که باید فعالیت‌شان تحت نظارت شهرداری تهران باشد. گرچه این کار، کار یک روز و دوروز نیست و باید با رعایت چارچوب‌ها وضوابطی انجام شود که هم اینک شهرداری تهران در حال تدوین و تهیه آن است و امیدواریم با تغییر و تحولاتی که در مدیریت شهری صورت گرفته، به زودی شاهد این رخداد، یعنی نظارت شهرداری بر این کسب و کار موفق اینترنتی باشیم. حبیب‌زاده در عین حال تاکید کرده است: هم اینک تاکسی‌های اینترنتی قبول کرده‌اند که تحت نظارت شهرداری کار کنند. برای همین با طی فرآیندهای قانونی، از این پس شاهد چالش‌های کمتری در حوزه اپلیکیشن‌های تاکسی در تهران و حتی کل کشور خواهیم بود چرا که تجربه ثابت کرده که هر وقت در تهران اقدامی صورت می‌گیرد، مدیران سایر شهرها نیز از آن الگو‌برداری می‌کنند.

تجربه خشن راه‌اندازی اسنپ در کرمان

حرف تاکسیران‌ها یکی است !

طی عمر ٣ ساله اسنپ، این شبکه حمل و نقلی اینترنتی، بارها و بارها، طعم اعتراض‌ها و کارشکنی‌های رانندگان و مسوولان را چشیده است. رانندگان معترض معتقدند که با حضور شبکه‌های اینترنتی حمل و نقلی، بازار کسب و کار آنها کساد شده، بسیاری از آژانس‌ها نیز مدعی بودند که با حضور اسنپ و تپسی، در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند؛ اعتراض‌هایی که از اسفندماه سال گذشته در مقابل مجلس چهره‌ای علنی به خود گرفت و طی سال گذشته بارها ادامه پیدا کرد؛ اعتراض‌هایی در مقابل شورای شهر تهران، شهرداری، مجلس و دفتر اسنپ در تهران از جمله مواردی بود که طی این مدت چندین‌بار ادامه پیدا کرد ولی با این وجود، این واکنش‌ها نه‌‌تنها باعث نشد تا جلوی فعالیت این تاکسی‌های اینترنتی گرفته شود که با بالا گرفتن اعتراض‌ها، مسوولان را بر آن داشت تا با صدور مجوز برای این شبکه‌های اینترنتی تاکسی‌ها، وجهه‌ای قانونی به ادامه فعالیت این تاکسی‌ها بدهند. اما این اعتراض‌ها به تهران محدود نشد و با گسترش شبکه اسنپ در سایر نقاط ایران، به شهرهای دیگر هم کشیده شد.

حمایت دولت در مقابل مخالفان

اپلیکیشن پرحاشیه

سریال ادامه‌دار اعتراض‌ها

افشین حبیب‌زاده، دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران نیز در همین خصوص به «اعتماد» گفت: واقعیت این است که با توجه به رضایت و محبوبیتی که شهروندان تهرانی از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی دارند مدیریت شهری نیز تصمیمی برای جلوگیری از فعالیت آنها نداشته و ندارد. اما در عین حال مدیریت شهری بر این باور است که باید شهرداری بر چگونگی عملکرد آنها نظارت داشته باشد چراکه در حال حاضر تا جایی که بنده اطلاع دارم، این شرکت‌ها برای آغاز فعالیت‌شان تنها از اداره صنایع استان مجوز استفاده از «اپلیکیشن»های اینترنتی را می‌گیرند و به استناد آن، به کار خود ادامه می‌دهند. وی تصریح کرد: در حالی که اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، به این نکته می‌رسیم که این شرکت‌ها نیز مانند تمامی شرکت‌های فعال در کشور باید بالاخره تحت نظارت سازمان و ارگان و نهادی باشند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *